Sdružení CZ.NIC představilo novou verzi vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií
04.08.2014 6:00
Praha, 4. srpna 2014 – Správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, dnes představil novou verzi vzdělávací aplikace Tablexia, která má za cíl podporovat kognitivní schopnosti dětí s dyslexií. Na stránkách služby Google Play tak nyní zájemci najdou také dvě zcela nové hry na procvičení zrakové paměti a trénink pozornosti. Novinkou je také kompletně namluvená Encyklopedie. Vzdělávací aplikace Tablexia vznikla jako otevřený software v Laboratořích CZ.NIC, výzkumném a vývojovém oddělení správce domény .CZ. Na jejím vývoji také úzce spolupracují odborníci z Filozofické fakulty pražské Univerzity Karlovy, kteří se věnují vzdělávání dětí s dyslexií. Aplikace je nyní dostupná pro platformu Android, uživatelům je k dispozici zdarma.
„Právě představená verze aplikace Tablexia obsahuje dvě zcela nové hry. První se jmenuje Hlídka a jejím smyslem je pomoci dětem s dyslexií s procvičením zrakové paměti. Druhá hra Střelnice je potom zaměřena na trénink pozornosti. Aktuální změna se dotkla také Encyklopedie. Na přání dětí, které nám pomáhají s testováním aplikace, jsme tuto část projektu opatřili mluveným doprovodem. Další novinkou je rozšíření hry Únos o nová herní slova,“ říká Karolína Rybářová, členka týmu podílející se na vývoji Tablexie.
S tímto projektem je spojený také speciální kurz Praktická výuka s tablety pro učitele na ZŠ a SŠ. Tento kurz získal akreditaci Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy České republiky a jeho cílem bude představit učitelům možnosti zapojení tabletů ve výuce a přiblížit jim tak základy práce s tímto zařízením. Kurz bude probíhat ve vzdělávacím centru Akademie CZ.NIC v Praze. První termíny jsou naplánované na 26. září a 23. října. Zájemci z řad učitelů se mohou hlásit na stránkách vzdělávacího centra už nyní.
Vzdělávací aplikace Tablexia je jednou z mála interaktivních pomůcek pro děti s dyslexií. Mezi její zásadní přednosti patří: lokalizace do češtiny, dostupnost zdarma, atraktivní design, rozšiřitelnost, mobilita nebo nezávislost na internetovém připojení. Herní pojetí pak motivuje děti k tomu, aby se tréninku svých kognitivních schopností chtěly věnovat proaktivně a samostatně. Po technické stránce aplikace kromě her nabízí i administrativní funkce: přehled výsledků či správu jednotlivých hráčských profilů pro případ, že tablet třeba používá skupina dětí. To usnadňuje a zrychluje vývoj dalších her, u nichž tyto funkce již není třeba programovat. Zároveň ale Tablexia nabízí možnost jakoukoli hru „vyjmout“ a zpřístupnit ji samostatně.
„Dyslexií v České republice trpí zhruba 5 – 10 procent populace. Tablexii vnímám jako jeden z mála prostředků podpory rozvoje určený přímo druhostupňovým žákům, který takto komplexně využívá možností přenosných zařízení, k nimž mají dnešní děti velmi blízko. Hry jsou zvoleny vhodně jak s ohledem na oblasti, které bývají u dětí s dyslexií nejvíce oslabené, tak potřeby a preference dané věkové skupiny,“ doplňuje PhDr. Lenka Krejčová Ph.D. z katedry psychologie Filozofické fakulty UK, která na vývoji aplikace s Laboratořemi CZ.NIC spolupracuje.
Více informací najdou zájemci na stránkách projektu Tablexia a na blogu sdružení CZ.NIC.